Erasmus+ [In]WeCity

Inclusive Cities and Urban Wellbeing

Looptijd
2024 – 2027
Budget
€ 250 K
 

Context en aanleiding

Sociale uitsluiting vormt vandaag de dag een groeiende uitdaging in veel Europese steden. Kwetsbare groepen, waaronder mensen met een beperking, ouderen, migranten of mensen in armoede, ervaren obstakels op het vlak van mobiliteit, toegang tot publieke ruimte en volwaardige participatie in het stedelijk leven. Tegelijkertijd worstelen steden met de vraag hoe zij de leefkwaliteit van alle inwoners kunnen verbeteren binnen de context van duurzame stedelijke ontwikkeling. Het project [In]WeCity vertrekt vanuit de noodzaak om het concept van de inclusieve stad te herdenken: een stad waarin welzijn gedeeld wordt en iedereen zich veilig, verbonden en betrokken voelt.  

Doelstellingen

[In]WeCity heeft als doel om – via onderwijs, praktijkgericht onderzoek en samenwerking met lokale actoren – te verkennen hoe inclusieve steden bijdragen aan het verbeteren van stedelijk welzijn. De centrale ambities zijn:
  • het versterken van kennis en vaardigheden van studenten op het gebied van inclusieve en sociaal duurzame stedelijke ontwikkeling;
  • het ontwikkelen van innovatieve ontwerpstrategieën gericht op mobiliteit, toegankelijkheid en sociaal samenleven;
  • het bevorderen van samenwerking tussen onderwijsinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties.
 

Aanpak en activiteiten

De kern van het project bestaat uit een reeks gezamenlijke onderwijsactiviteiten waarbij ongeveer 100 studenten uit de vakgebieden architectuur en ontwerp betrokken zijn. Deze studenten, afkomstig uit Nederland, Spanje en Denemarken, nemen deel aan een blended learning curriculum dat bestaat uit:
  • online en fysieke colleges over inclusieve steden en stedelijk welzijn;
  • lokaal veldwerk in de drie partnerregio’s;
  • internationale designworkshops waarin studenten, docenten en lokale belanghebbenden samenwerken aan actuele ruimtelijke vraagstukken.
Een belangrijk uitgangspunt is participatief en ervaringsgericht leren. Studenten worden uitgedaagd om in dialoog te gaan met bewoners, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties. Op basis van die interacties ontwikkelen zij ruimtelijke voorstellen die bijdragen aan inclusie, zoals toegankelijke mobiliteitsnetwerken, zorgzame publieke ruimtes en gemeenschapsvormende voorzieningen.  

Methode en leerstrategie

Het onderwijs binnen [In]WeCity is gestoeld op blended learning en probleemgestuurd leren. Door digitale en fysieke leermomenten te combineren en contextgebonden opdrachten in te zetten, wordt het leerproces verbonden met de leefwereld van diverse stedelijke gemeenschappen. Ontwerpmethodieken zoals storytelling, persona’s, scenario’s en ruimtelijke prototyping worden ingezet om sociale en culturele dimensies van ruimte beter te begrijpen en vorm te geven.  

Verwachte resultaten

Het project levert diverse concrete resultaten op:
  • een handboek met inspirerende praktijken rond inclusieve steden, gebaseerd op ervaringen in de drie partnerlanden;
  • een digitale leeromgeving met open lesmaterialen en documentatie van de workshops;
  • een gedeeld curriculum voor het hoger onderwijs dat ook buiten de partnerinstellingen inzetbaar is;
  • een thematische publicatie over stedelijk welzijn, met bijdragen van studenten, onderzoekers en praktijkpartners.
 

Langetermijnimpact

[In]WeCity streeft naar een duurzame verandering in hoe toekomstige ontwerpers, planners en beleidsmakers inclusie en welzijn integreren in hun praktijk. Door grensoverschrijdende samenwerking en onderwijsvernieuwing bouwt het project aan een sterk Europees netwerk van instellingen die samen bijdragen aan meer rechtvaardige, toegankelijke en zorgzame steden. Het project vormt tegelijk een springplank voor vervolgonderzoek en nieuwe onderwijsinitiatieven. Dit project is medegefinancierd door het Erasmus+ programma.

Onderzoekspartners

Publieke partners

Netwerkpartners

Onderzoekers

Nurhan Abujidi Profile Picture
Poorya Eghtesadi Project Portfolio